Oreo’s zijn in de VS een begrip. De lekkernij bestaat uit twee ronde
chocoladekoekjes met daartussen een zoete, witte vulling.
De truc is om de koekjes van elkaar los te draaien en de kant met de witte
vulling op een volgende Oreo’s te plakken. Zo kun je een Oreo-toren bouwen.
De koekjes liggen ook in Nederlandse supermarkten in de schappen.
Regenboogkleurig koekje
Dinsdag plaatste Kraft Foods, het moederbedrijf van Oreo, een afbeelding van
een Oreo met regenboogkleurige vulling op hun Facebook-pagina. Daarmee wilde
het zijn steun betuigen aan de verschillende Gay Pride-parades die in de VS
op 25 juni werden gehouden.
De foto heeft inmiddels ruim 200 duizend likes gekregen en 63 duizend mensen
hebben het bericht gedeeld. Maar de boodschap van Oreo viel niet bij
iedereen in goede aarde.
Politieke boodschap
Bij de foto verschenen talloze haatdragende reacties van christelijke
Amerikanen die tegen het homohuwelijk zijn. "Bedrijven moeten zich
focussen op de verkoop van hun producten, niet op het uitdragen van
politieke boodschappen", stelt iemand in de reacties op de foto. Enkele
lezers dreigen met een boycot van de koekjes.
Kraft Foods laat zich door de negatieve reacties niet uit het veld slaan. Het
bedrijf "heeft een trotse historie op het gebied van diversiteit en
integratie", laat een woordvoerder van Oreo weten aan ABC News. "Wij
zien de advertentie als een leuke uiting van onze waarden."
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl